Kawa jest jednym z najbardziej popularnych napojów na świecie. Podczas gdy niektóre kawy są od wielu lat bardzo popularne to inne, takie jak zielona kawa, dopiero zaczynają się rozwijać. Wraz z rosnącą świadomością zdrowotną, żywność ukierunkowana na zdrowie, taka jak zielona kawa, coraz częściej trafia na stoły konsumentów. Ale czy zielona kawa jest naprawdę zdrowa? Przekonajmy się. Zielona kawa jest po prostu zrobiona z niepalonych i całkowicie surowych ziaren kawy. Smakuje zupełnie inaczej niż zwykła kawa palona, ponieważ ma łagodniejszy, bardziej „ziołowy” smak. Ekstrakt z zielonej kawy jest często stosowany jako suplement diety.

Właściwości zielonej kawy

Zielona kawa staje się coraz bardziej popularna, szczególnie wśród tych, którzy chcą żyć zdrowo. Niektórzy uważają ją nawet za jedno z superfoods. Można ją znaleźć w wielu suplementach, szczególnie tych, które są przeznaczone dla osób, które chcą utrzymać zdrową sylwetkę lub zrzucić zbędne kilogramy. Główną różnicą między zieloną a czarną kawą jest sposób jej przygotowania. Kawa zielona nie jest palona. Efekty jakie wywołuje są bardziej zbliżone do zielonej herbaty, dzięki czemu jest to produkt o właściwościach prozdrowotnych. Zielona kawa to nic innego jak ziarna kawy Robusta, które nie są poddawane procesowi palenia. Najcenniejszą substancją zawartą w zielonej kawie jest kwas chlorogenowy o silnym działaniu antyoksydacyjnym. W kawie czarnej kwas ten rozkłada się pod wpływem temperatury. Ponieważ ziarna zielonej kawy nie są palone, zachowują wszystkie swoje cenne właściwości, w przeciwieństwie do kawy czarnej, w której ich nie ma. Ziarna kawy zawierają około 250 różnych związków chemicznych. Wśród nich jest oczywiście kofeina, substancja o działaniu pobudzającym. Niepalone ziarna są bogate w kwas kofeinowy i kwas salicylowy. Znajdziemy w niej również witaminę B, minerały takie jak potas i magnez, garbniki czy olejki eteryczne. W 100 gramowej porcji kawy znajdziemy 11 g białka, 30 g węglowodanów, z czego większość stanowi błonnik. Jest też tylko 13 g tłuszczu.

Niepowtarzalny smak

Smak napoju przygotowanego z ziaren zielonej kawy jest łagodniejszy niż czarnej kawy, ale nadal można wyczuć lekką goryczkę. Zielona kawa jest dostępna w różnych formach. Można kupić ziarna, kawę mieloną lub tabletki. Świeżo zmielone ziarna kawy zapewnią Ci najlepszy smak i aromat. Jeśli nie masz w domu młynka do kawy lub chcesz znaleźć idealną równowagę między wygodą, czasem parzenia kawy i smakiem, kawa mielona jest dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem. Opłaca się zwrócić uwagę na wysoką jakość kawy. W tym przypadku najlepiej jest kupować ją w małych porcjach bezpośrednio z palarni kawy, aby zapobiec wysychaniu kawy. Im dłużej kawa mielona jest przechowywana, tym więcej traci na wartości, smaku i aromacie. Zaleca się kupować kawę tylko ze sprawdzonych źródeł, od renomowanych marek i najlepiej z certyfikatem ekologicznym.

Uzależniająca kofeina

Ogólnie rzecz biorąc, ludzie piją kawę, ponieważ chcą poczuć działanie kofeiny. Ma ona stymulujący wpływ na organizm – prowadzi do przypływu energii i lepszej koncentracji. Zielona kawa zawiera kwas chlorogenowy, który ma bardzo dobre działanie antyoksydacyjne. Neutralizuje on wolne rodniki, substancje odpowiedzialne za przyspieszanie procesu starzenia się komórek organizmu. Kwas chlorogenowy ma również właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze. Zapobiega rozwojowi zmian miażdżycowych i nowotworowych. Kwas ten odpowiedzialny jest również za zmniejszone wchłanianie węglowodanów z pożywienia. Sprzyja także redukcji tkanki tłuszczowej, pomagając w utrzymaniu szczupłej sylwetki. Zielona kawa działa ochronnie na wątrobę, wzmacnia układ odpornościowy, wspomaga odchudzanie, obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Wspomaga produkcję kwasów żółciowych i pracę układu pokarmowego. Zielona kawa ceniona jest również za swoje właściwości przeciwzapalne i antyseptyczne.

Cechy prozdrowotne

Kwasy chlorogenowe znajdujące się w ziarnach zielonej kawy mogą być w stanie zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca i choroby serca. Ośmiotygodniowe badanie zostało przeprowadzone na pięćdziesięciu osobach z zespołem metabolicznym (osoby z czynnikami ryzyka, takimi jak wysokie ciśnienie krwi i poziom cukru we krwi, które zwiększają ryzyko cukrzycy i chorób serca). Podawano im 400 mg bezkofeinowej zielonej kawy dwa razy dziennie, co poprawiło poziom cukru we krwi na czczo i ciśnienie krwi oraz zmniejszyło obwód talii.Zielona kawa nie jest nowym rodzajem kawy. Jest ona wytwarzana z niedojrzałych ziaren kakaowca, stąd jej zielony kolor. Ponadto, nie jest ona palona. Nie jest również poddawana fermentacji. Od palonych ziaren kawy różni się nie tylko kolorem, ale także aromatem i smakiem. Ma łagodniejszy smak, jest mniej gorzka, ale bardziej kwaśna. Ojczyzną kawy jest Etiopia. Ten niezwykły napój zyskuje na coraz większej popularności. Zielona kawa stała się skutecznym sposobem w walce o upragnioną sylwetkę.